Over mij – het moeilijkste stukje tekst dat er is?

Over mij – het moeilijkste stukje tekst dat er is?

 

Over mij – het moeilijkste stukje tekst dat er is?

Al jaren hoor ik mensen verzuchten, als ze naar een cursus / training gaan: “Ik hoop dat we niet beginnen met een voorstelrondje. Wat moet ik dan zeggen? Wat is er belangrijk om te delen? Het is ook zo’n ruime vraag: wil je jezelf even kort voorstellen. Waar zoom je dan op in? Hetzelfde geldt vaak als mensen een stukje tekst over zichzelf of hun eigen bedrijf op een website willen zetten.  Alles van wat ze doen, lijkt zo vanzelfsprekend, dat het niet de moeite waard is het op te schrijven. Of men vindt zichzelf al snel te opschepperig of te schreeuwerig, als men schrijft waar men goed in is. Want als iets op papier staat, dan moet het wel 200% waar zijn. Dat kan druk geven en een interne strijd om überhaupt te beginnen met schrijven. Hoe vind je de juiste toon, die recht doet aan je bedrijf en jezelf? Zonder je te groot te maken, of juist te klein?

Het product “over mij”  voor bedrijven – ” Kijken in de ziel” 

Daarom heb ik in 2018 samen met vormgeefster Henriette Hardick het product ” Over mij” ontwikkeld. Waarbij ” Over mij” dus niet over mij gaat, maar over de opdrachtgever. Het is een product waarin vormgeving en inhoud hand-in-hand gaan en waar alles begint met een interview. Waarbij ik het liefst, net zoals Janine Abbrink dat tijdens Zomergasten doet, stil sta bij de beelden en associaties die in het hoofd zitten. Het interview duurt nog net niet 3 uur, maar we gaan wel de diepte in. We gaan kijken in de ziel, zoals Coen Verbraak dat ook zo mooi kan. Maar dan wel iets luchtiger. Ik maak graag gebruik van de kracht van storytelling. En stel vragen als: Waarom ben je dit werk gaan doen? Wat is je passie? Waar gaat je hart sneller van slaan? Waarbij ik bij voorkeur verhalen hoor van projecten, ervaringen van klanten en bijzondere voorvallen. Uit al die momenten komen dan vanzelf wel de woorden boven drijven die het DNA van je organisatie typeren en de kwaliteiten goed duiden. Met als belangrijkste resultaat dat de tekst niet van buitenaf komt (bedacht is), maar van binnenuit verwoord is. Waarbij ik dan slechts degene ben, die het op mag schrijven. Henriette vult de tekst vervolgens aan met beelden. Voor de opmaak heeft ze een vernuftig concept bedacht. Je kunt het artikel opvouwen tot een visitekaartje met enkel je gezicht en je ondernemingsgegevens. En wil iemand meer weten, dan kan die het verhaal achter het gezicht letterlijk ontvouwen. 

Rest nog.. dat voorstelrondje. Ook dan zien mensen je gezicht en zijn ze benieuwd, wat daarachter schuil gaat. Mijn tip: vertel gewoon iets wat je echt leuk vindt. Dus niet wat je denkt dat men wil horen. Of het standaard riedeltje. Maar vertel iets waarvan je met recht kan zeggen, dit gaat echt over mij!